Header Ad

Kategórie

Elektrocentrála či dieselagregát sa zíde na malých i veľkých stavbách

Dostupná elektrická energia nemusí byť na každom stavenisku samozrejmosťou, jediným riešením je v tom prípad elektrocentrála. Nemusíte ju hneď kupovať, požičia vám ju požičovňa stavebných strojov.. Prečítajte si, pre ktoré situácie je takéto riešenie vhodné. 

Než nastúpia stavebné stroje

Trvalé zásobovanie elektrickou energiou začne byť nevyhnutnosťou v určitom štádiu prác na každej jednej stavbe. Zaistí napájanie pre náradie a stavebné stroje (miešačka, stavebný výťah), osvetlenie (dôležité pre bezpečnú prácu), a alarm či kamerový systém.

Elektrická prípojka nie je na každom stavenisku samozrejmosťou. Od žiadosti o pripojenie objektu, resp. sprevádzkovanie prípojky (hoci aj na stavebné účely) až po jej samotné „spojazdnenie“ môžu ubehnúť aj 3 – 4 mesiace. Istotou je v tomto prípade iba dostatočne výkonná elektrocentrála.

Ako funguje elektrocentrála

Základom každej elektrocentrály je spaľovací motor (najčastejšie klasický piestový ako napr. v automobile) – buď benzínový alebo dieselagregát, ktorý potom roztáča elektrický generátor.

 

Podľa vyhotovenia rozlišujeme viacero typov:

Kufríková elektrocentrála – Ako už názov napovedá, je kompaktná a ľahko prenosná v jednej ruke. Je určená ako zdroj elektriny pri kempovaní, na chatách a pod., čomu pomáha aj plastový kryt s odhlučnením. Vyrába 230 V a má vstavanú reguláciu napätia AVR, takže sa hodí aj pre napájanie citlivej elektroniky, kvôli malému výkonu však nie je vhodná na stavenisko.

Rámová elektrocentrála – Spoznáte ju podľa trubkového rámu, ktorý jej dodáva vyššiu odolnosť a robustnosť. Vďaka tomu je vhodná aj na použitie v teréne, napr. na malom stavenisku. Existujú stovky, možno až tisícky modelov rámových elektrocentrál, ktoré sa líšia výkonom (od 1 kVA) a funkciami. Niektoré poskytujú jednofázové 230 V napájanie, niektoré aj trojfázových 400 V.

Stacionárna elektrocentrála – Hmotnosť stacionárnych elektrocentrál začína na 300 kg, preto ich nie je možné prenášať v ruke. Stacionárne elektrocentrály sa vyrábajú s výkonmi od 10 kVA do niekoľkých tisícok kVA, pričom vyrábajú 400 i 230 V. Sú navrhnuté tak, aby mohli byť trvalo v chode, používajú sa na ostrovnú prevádzku aj ako záložné zdroje pre veľké budovy. Poradia si s napájaním aj tých najväčších stavenísk, majú však vyššiu hlučnosť, ktorá sa dá znížiť osadením kapotáže.

Pojazdná elektrocentrála – Stacionárna elektrocentrála, ktorá je pre jednoduchšie prenášanie pripevnená na prívesnom vozíku, ktorý môžete ťahať za autom.

Dieselagregát, benzín či plyn?

Čo sa týka paliva, malé rámové elektrocentrály používajú väčšinou benzín, stacionárne zase naftu pre vyššiu účinnosť a nižšiu spotrebu paliva. Niektoré umožňujú použiť aj LPG alebo zemný plyn, na stavenisku je to však obtiažne realizovať.

Ak chcete odhadnúť potrebný výkon elektrocentrály, musíte si spočítať príkon všetkých zariadení, ktoré z nej chcete napájať. Prevádzkový výkon elektrocentrály (tj. taký, ktorý dokáže dodávať trvale) potom musí byť vyšší – min. o 30 %, pre istotu radšej viac. Spotrebiče s elektromotormi a elektronickými zdrojmi (napr. zvárací invertor) majú totiž nižší tzv. účinník, kvôli čomu odoberajú vyšší príkon, než reálne premenia napr. na točivú silu.

Nekupujte drahú elektrocentrálu, pomôže požičovňa stavebných strojov

Ak vás pri nejakej zákazke zaskočí chýbajúca elektrina, nemusíte elektrocentrálu hneď kupovať. Pomôže vám požičovňa stavebných strojov Zeppelin SK s ponukou rámových, pojazdných i stacionárnych elektrocentrál, s výkonmi od 5,6 do 550 kVA. Postačí, ak kontaktujete jednu z jej 6 pobočiek na Slovensku.

    Pridajte komentár

    Vaša emailová adresa nebude zverejnená.*